ماموستا رحیم عثمان زاده، امام جمعه اهل سنت شهرستان سلماس با اشاره به ادعاهای دفاع از حقوق زنان در غرب، اظهار کرد: اندیشه برابری زن و مرد به قرن ۱۷ بازمیگردد حرکتی که از قرن ۱۷میلادی بنام حقوق فطری و طبیعی بشر آغاز شد و در قرن ۱۸ در فرانسه به ثمر نشست بنیانگزاران حقوق بشر زنان را با دیده تحقیر می نگریستند، در اعلامیه حقوق بشر هم که درسال ۱۷۸۹ در فرانسه به تصویب رسید از برای حقوق زن و مرد سخنی به میان نیامده است و در حقیقت بایدان را اعلامیه انحصاری حقوق مردان دانست نهضت زنان در قرن ۱۹در فرانسه گسترش یافت و نام فرانسوی فمینیسم را به خود گرفت جنبش فمینیستی در واقع نوعی اعتراض به مردسالاری حاکم بر اعلامیه حقوق بشر فرانسه بود در دوران سلسله پهلوی فصل جدیدی در تاریخ زنان ایران گشوده شد و غرب زدگی و بی هویتی نیمه پنهان چهره خود را آشکار ساخت کشف حجاب در سال ۱۳۱۷ که به بهانه آزاد کردن نیمی از نیروهای انسانی جامعه انجام شد نقطه عطفی است که تاثیر بسزایی در شکل گیری برداشتهای منفی در ذهنیت جامعه مسلمان ایرانی داشت و ادامه دارد.
وی افزود: نفی کلیسا و نفوذ مسیحیت، مذهب زدایی و فاصله انداختن بین دین و خانواده، نفی اصالتهای اخلاقی دینی در باب زن از جمله حجاب، عفت، پارسایی، وفاداری، حیا و هر گونه ارزش انسانی از منظر دین، شکستن حریم خانواده و تعهدات خانوادگی، مبارزه با هر گونه مظاهر پیوندهای خانوادگی البته مبانی فوق براساس اومانیسم یا انسان گرایی افراطی بنیان یافته از مبنای اساسی فیمنیسم یا زنگرایی غربی است.
ناسازگاری فمنیسم با مبانی اسلام
ماموستا عثمان زاده ادامه داد: نفی تفکر معنوی و مبارزه با دین و گرایش به خدا از اصول آن است و بنابراین مسلمانان باید توجه کنند که فاکتورها و دستورالعملهای زنگرایان فیمینیسم با چارچوبها و معیارهای اعتقادی الحادی ویژه ای شکل گرفتهاند که هرگز سر سازگاری با معیارهای حیاتبخش دین به ویژه اسلام در راستای حمایت از زن و حقوق او ندارند.
این کارشناس مذهبی ادامه داد: در بیان علل پیدایش جنبشها و مکاتب فلسفی همچون جنبش فمینیسم که برخاسته از بستر اجتماعی و محصول ساختارهاست. در این راستا میتوان به دلایل مختلفی اشاره داشت اما مهمترین دلیل برای فراز و فرودهای مکاتب فلسفی که توسط جنبش های اجتماعی به عرصه میآیند افراط و تفریط های است که در جوامع غربی روی داده همچون حاکمیت محض آباء کلیسا با اتکاء به مسیحیت و متون مقدس تحریف شده نادیده گرفتن خرد.
وی گفت: قرون وسطی، به عنوان مثال نادیده گرفتن حقوق اولیه زن در جوامع غربی در برههای طولانی از تاریخ اجتماعی مغرب زمین، همچون عدم برخورداری ازحق رای و انتخاب کردن و انتخاب شدن، عدم برابری با مردان در حاشیه بودن زنان موجود، دست دومی دانستن زنان سبب ظهور مکاتبی شده است که سعی در استیفای حقوق زنان در برابر مردان کردند و در نهایت با اتخاذ رویکردهایی افراطی به مسئله زنان حتی به انکار تفاوتها و تمایزهای ذاتی و طبیعی مرد و زن نظیر جنسیت معتقد شدند و جنسیت و زن بودن را محصول ساختارهای اجتماعی نامیدند.
امام جمعه اهل سنت سلماس ادامه داد: در آموزه های اسلامی به علت همراهی عقل و شرع و مطابقت و ملازمه عقل و شرع و تبیین صحیح از جایگاه زن در اجتماع و وظایف و حقوق آن در بعد نظری شاهد این فراز و فرودها نیستیم، و مسائلی که مطرح میگردد بیشتر در حیطه اجرائیات و بُعد عملی است که به نحوه اجرای وظایف مسئولان و مجریان جامعه اسلامی درباره زنان بازمی گردد.
تحریف قوانین زنانه اسلام!
وی گفت: تکریم زن در دین اسلام بارزترین وجه آموزه های اسلامی برای توصیف جایگاه زنان است، در رویکرد اسلامی توجه به بنیانهایی که برداشت های نهائی ما را جهت میبخشد امری ضروری است زیرا برخی بدون توجه به بنیانهای اساسی تئوری ها و تنها با تاکید به مسائل محتوایی بسیاری از احکام آنها را مطابق با احکام اسلامی قلمداد میکنند و به گونهای که امروزه با نظریههایی با عنوان فمینیسم اسلامی مواجه هستیم.
عثمان زاده بیان کرد: به نوعی که در این راستا و به تبعیت از فمینیسم غربی درصدد خوانش دوباره منابع چهارگانه دین اسلام هستند و بر این باورند که برداشت ها و اجتهادهای مردانه سبب قرائت های ناقص و یک جانبهای از متون مقدس شده است و در حالی که اگر این قرائت با نگاهی زنانه بازبینی شود، ممکن است احکام متفاوتی از آن استخراج شود.
توجه به هستی شناسی امری ضروری است
وی افزود: توجه به هستی شناسی امری ضروری است و هنگامیکه از هستی شناسی اسلامی سخن به میان می آید منظور همان مجموعه ای کامل از موجودهایی است که از خداوند تعالی آغاز می شود و تا کوچکترین موجودها ادامه می یابد و انسان در هستی شناسی اسلامی همان خلیفه الهی است که در مسیر شدن قرار دارد و نهایت آمال و آرزوی او رسیدن به مقام قرب الهی و سعادت ابدی است که در ارتباط با سایر موجودات به این مقام دست می یابد.
امام جمعه اهل سنت شهرستان سلماس گفت: به عبارت دیگر مهمترین مبانی انسان شناسی اسلام بر اساس سوره بقره آیه ۳۰ اشرف مخلوقات بودن انسان هدفمندی نظام هستی و نیز تناسب میان نظام تکوین و تشریع و معیارهای دینی در ارزش گذاری است، اگر در غرب تنها نزدیک به دو قرن است که به زنان حق انتخاب کردن را آنهم ناشی از فشارهایی که از سوی جنبشهای مختلف به دولتها و جوامع غربی آمده، دادند، در اسلام از ابتدا برای زنان حقوقی همچون حضور در مسئله بیعت در نظر گرفته شده است و در غرب فلاسفه فمینیست و به تبعیت از آنها فعالان جنبش فمینیسم تلاشهای بسیاری کردند تا بتوانند حقی به نام حق تحصیل را برای زنان به ارمغان بیاورند در حالی که در آموزه های اسلامی تحصیل نه تنها حق زنان است بلکه به عنوان تکلیفی برای هر دو گروه مردان و زنان در نظر گرفته شده است.
هویت جنسی ارتباطی با ساختارهای اجتماعی ندارد
وی ادامه داد: از آنجایی که هویت جنسی ارتباطی با ساختارهای اجتماعی ندارد و تکوینی است لذا همین امر تاثیر مستقیمی بر مسئولیت ها و نقش ها دارد و تفاوتهای زیستی از جمله تفاوتهای ژنتیکی تفاوت در ساختمان مغز و شیوه تفکر در استعدادها و کسب مهارتها مواردی است که تمایزهای تکوینی مرد و زن را نشان می دهد و همین امر میتواند نقطه شروعی برای نقد گفتمان فیمینسم باشد و برای روشنتر شدن بیشتر موضوع ذکر این امر ضروری است که باید تفاوت میان تساوی و تشابه را به خوبی دریافت.
این کارشناس مذهبی در پایان خاطرنشان کرد: زنها باید با پذیرش مسئولیتی مضاعف کار بیرون از خانه را بر عهده بگیرند و باید در تمامی مخارج و هزینههای زندگی سهیم گردند؛ تساوی به معنای برابری است نه یکنواختی در تساوی شرایط گوناگون تفاوتهای طبیعی و وظایف و جوانب مختلف ملاحظه و چه بسا احکام نامشابهی وضع میشود و بدون آنکه بر کسی ستمی روا شود ولی در تشابه همه این امور نادیده انگاشته شده و فقط به یکنواختی روبناهای حقوقی نظیر میزان درآمد، تحصیلات، اکتساب شغل، میزان ارث، دیه و ... بسنده میشود؛ بنابراین باید توجه داشت که هرگونه نایکسانی قواعد حقوقی به منزله نفی تساوی نیست و هر گونه تشابه و یکنواختی به منزله رعایت تساوی نیست.
نظر شما